E10 Benzine en het brandstofsysteem van klassieke voertuigen
Zonder voorzorgsmaatregelen kan de nieuwe E10 benzine niet gebruikt worden in klassieke voertuigen zo waarschuwt de FEHAC ons. E10 bevat 10 % ethanol en vervangt in de toekomst de loodvrije 95 benzine met maximaal 5% ethanol (volgens normblad EN 228). De introductiedatum verschilt per land. In Nederland is het nog niet zo ver.
Het beste advies is het gebruiken van E10 in je klassieker zo lang mogelijk uit te stellen. Voor langdurige opslag van het voertuig en bij gebruik van het voertuig is het beter om ethanolvrije benzine, zoals Shell V-power, BP Ultimate of de Super Plus benzine van Q8 of Texaco te tanken. Deze brandstoffen zullen vermoedelijk tot eind 2013 beschikbaar blijven.
Mogelijke problemen, die kunnen optreden met de brandstof E10, liggen op het gebied van:
- opslag in de benzinetank en het reservereservoir,
- toegepaste materialen in het systeem,
- interne vervuiling van het systeem na overschakelen op E10 en
- interne vervuiling van het systeem op de lange duur.
Opslag in de benzinetank en het reservereservoir
Ethanol (een alcoholsoort) is hygroscopisch, d.w.z. het trekt water aan. Door het “ademen” van de tank bij wisselende temperaturen wordt vochtige lucht aangezogen. Uiteindelijk vormt zich een corrosief water/ethanol mengsel op de bodem van de tank.
Advies Bij langdurig stallen de auto wegzetten met een volle tank. Klein reservereservoir gebruiken.
Advies Plaats de klassieker in een ruimte met zo constant mogelijke temperatuur.
Advies Tank Liefst bij een druk bezocht station. Benzine met ethanol is gevoelig voor veroudering.
De eigenschappen blijven wel minimaal 6 maanden behouden.
Toegepaste materialen in het systeem
Het brandstofsysteem is opgebouwd uit veel materialen. Niet alle materialen zijn E10 bestendig. Rubber wordt o.a. toegepast voor slangen, afdichtingen, het diafragma in de brandstofpomp en het membraan in acceleratiepomp van de carburateur. Niet bestendig zijn Natuurrubber NR en butylrubber IIR. Wel bestendig zijn Nitrile rubber NBR en Viton; dus de oplossing is om waar mogelijk NBR en Viton toe te passen.
Voor aluminium delen is een coating wenselijk. Zink is gevoelig voor corrosie. Denk o.a. aan gemonteerde vlotterkamer. Het kurk van vlotters van oude carburateurs is niet E10 bestendig. En de vlotter van de benzinemeter blijkt ook niet altijd E10 bestendig.
Interne vervuiling van het systeem na overschakelen
Bij veelvuldig gebruik van E10 zal onder invloed van ethanol de bestaande aanslag in tank en leidingen losraken en zich ophopen in brandstoffilter of carburateur. De locatie van het brandstoffilter is per type voertuig verschillend: in de tank, onder de vloer of in de motorruimte.
Advies Filter regelmatiger controleren vaker reinigen of vervangen.
Advies Doorzichtig leidingfilter toepassen.
Advies Zo nodig het bezinksel op de bodem van de tank verwijderen.
Interne vervuiling op de lange duur
Door oxidatie van ethanol in de tank ontstaat een bruine kleverige substantie, die tot verstopping van het hele brandstofsysteem kan leiden. Met dit probleem is nog weinig ervaring opgedaan en er is ook niets concreets aan oplossingen in de literatuur te vinden. Niet alleen oude voertuigen, maar ook oude benzinepompen kunnen slecht tegen de nieuwe E10 brandstof.
Bron: FEHAC
NB. Zie misschien meer voor het toepassen van E10 voor je moderne(re) auto: http://www.acea.be/news/news_detail/vehicle_compatibility_with_new_fuel_standard/ en de daarbij gevoegde pdf-lijst.